Zpět
„Současný i budoucí svět je a bude nakloněn podnikavým dovednostem.“
Mgr. Monika Knechtová, P-koordinátorka ze Základní školy v Podomí
Název školy
Kontakt na P-koordinátorku
Mgr. Monika Knechtová
mail: m.knechtova@zspodomi.cz
mail: m.knechtova@zspodomi.cz
Moje pozice a čím se ve škole zabývám
- učitelka předmětů Dějepis, Výchova k občanství, Němčina, Svět práce
- kariérní poradkyně
- hlavní P-Koordinátorka
- patronka projektové části Extratřída, proškolení na Finanční gramotnost
- pravděpodobné uvedení části projektu I-KAP – Lovci podnikavých duchů
Krátké představení školy v kontextu podnikavosti
Základní škola a mateřská škola Podomí poskytuje vzdělávání dětem z Podomí, Krásenska, Ruprechtova a Senetářova. Škola má velmi silnou tradici v tzv. environmentální výuce. Přes dvacet let je při vzdělávání žáků kladen důraz na ochranu životního prostředí a vytváření kladného vztahu k rodnému kraji. Název školního vzdělávacího programu „Škola s rozhledem do kraje i do života“ velmi výstižně charakterizuje filozofii vzdělávání. K naplnění této charakteristiky mimo jiné pomáhá spolupráce s občanským sdružením Barvínek. Členství v mikroregionu škol Moravského krasu CIRSIUM velmi efektivně napomáhá ke kvalitě výuky v ZŠ Podomí. CIRSIUM neformálně sdružuje školy v Podomí, Lipovci, Jedovnicích, Křtinách, Ostrově u Macochy a Sloupu. Spolupráce těchto škol je velmi pestrá, organizují sportovní soutěže, kulturní a vzdělávací akce. Obdobou předmětových olympiád v okresním městě jsou tzv. Cirsiády. Jedná se o ověřování znalostí žáků škol CIRSIA z matematiky, českého jazyka, angličtiny a ICT.
Velkou tradici má zájmové vzdělávání ve škole, každý školní rok mají žáci možnost výběru z minimálně deseti zájmových kroužků s velmi pestrou škálou aktivit. Ve školním roce 2021/2022 školu navštěvuje 169 žáků v 1. – 9. třídě.
Podnikavost se v naší škole daří uskutečňovat zejména jednotlivými školními projekty, které provazují vyučovací předměty svými mezipředmětovými vazbami. Pro příklad je možné uvést následující projekty, které jsou však v rámci výuky doplňovány velkým množstvím nejrůznějších aktivit a výukou v terénu. Jsou to například: Místo, kde žiji, Vesnice regionu, Jedlá zahrada, Finanční gramotnost do škol, Expedice v rámci výuky Environmentálního praktika, Malá maturita, Podomský školopis, Školní parlament.
Velkou tradici má zájmové vzdělávání ve škole, každý školní rok mají žáci možnost výběru z minimálně deseti zájmových kroužků s velmi pestrou škálou aktivit. Ve školním roce 2021/2022 školu navštěvuje 169 žáků v 1. – 9. třídě.
Podnikavost se v naší škole daří uskutečňovat zejména jednotlivými školními projekty, které provazují vyučovací předměty svými mezipředmětovými vazbami. Pro příklad je možné uvést následující projekty, které jsou však v rámci výuky doplňovány velkým množstvím nejrůznějších aktivit a výukou v terénu. Jsou to například: Místo, kde žiji, Vesnice regionu, Jedlá zahrada, Finanční gramotnost do škol, Expedice v rámci výuky Environmentálního praktika, Malá maturita, Podomský školopis, Školní parlament.
Jaký žákovský miniprojekt jsem se žáky realizovala
- Žákovský miniprojekt Polozemnice - obydlí starých Slovanů, jehož cílem bylo vybudovat na školní zahradě výukovou pomůcku do dějepisu – stavba napodobuje obydlí starověkých Slovanů.
- Finanční gramotnost do škol – projektové dny pro 8. a 9. ročník pomocí připraveného několikahodinového programu v kombinaci s podporou online programu.
- Extra třída aktuálně probíhající projekt s cílem vytvořit žákovskou klubovnu.
- Podomský školopis – školní periodikum – počin části žákyň z deváté třídy, který má školu přiblížit veřejnosti očima žáků, do budoucna jej chtějí předat další deváté třídě, působím pouze v roli pomocnice - mentorky, případně po domluvě s žákyněmi pomáhám s konkrétními úkoly, na kterých se domluvíme a které mi přidělí. Časopis se vydává pouze elektronicky, abychom se chovali ekologicky.
Co mohu nabídnout zájemcům o výchovu k podnikavosti
- svůj entuziasmus, sdílení pedagogických zkušeností a příkladů dobré praxe
- praktické zkušenosti z realizace miniprojektů (stavba polozemnice, školní časopis, Extra třída...)
- zkušenosti s realizací programu Dr. Zdědil a pan Zdražil
- kariérní poradenství – organizace výjezdů a exkurzí, aktivity organizované v rámci kariérního poradenství
- využití mezipředmětových vztahů ve výuce Dějepisu, Výchovy k občanství, Německého jazyka, Světa práce – aktivizační metody a formy práce, badatelství, výuka vztažená k regionu
- sdílení dobré praxe (mé osobní zkušenosti – co se podařilo, co bych příště udělala jinak)
- účast na projektové výuce v naší škole
Další inspirace
„Přemýšlejte nad svými pocity.“
Mgr. Jana Pavlů, P-koordinátorka ze ZŠ Miroslav
Dítě na vlastní pohon
Děti potřebují pro svoji vnitřní pohodu pocit, že mají kontrolu nad svým životem.
„Nebojte se ještě víc chybovat.“
Mgr. David Kopeček, P-koordinátor ze Základní školy v Židlochovicích
„Řemeslem se živit nechci, ale vrtání se může hodit“, Eduzín
Reportáž o tom, jak se vlastně dnes učí dílny.