Zpět
Střední škola automobilní Kyjov, p.o. (od 1.1.2021 součást Střední školy polytechnické Kyjov, p.o)
mail: putinovaa@sspkyjov.cz
„Hnacím motorem jsou žáci sami.“
Mgr. Alena Putinová, P-koordinátorka ze Střední školy polytechnické v Kyjově
Název školy
Střední škola automobilní Kyjov, p.o. (od 1.1.2021 součást Střední školy polytechnické Kyjov, p.o)
Kontakt na P-koordinátora
Mgr. Alena Putinovámail: putinovaa@sspkyjov.cz
Moje pozice a čím se ve škole zabývám
- učitelka všeobecně vzdělávacích předmětů
- P-koordinátorka
Krátké představení školy v kontextu podnikavosti
Střední škola polytechnická Kyjov, p. o. vznikla 1. 1. 2022 sloučením Středního odborného učiliště Kyjov a Střední školy automobilní Kyjov. Je středně velkou školou vzdělávající žáky v učebních i maturitních oborech s odborným výcvikem. Široká nabídka příbuzných oborů v různých kategoriích oborů vzdělávání, možnost zkráceného jednoletého studia, ale i příležitost získání středního vzdělání s maturitní zkouškou v nástavbovém studiu, to vše umožní nastavit každému žákovi nejoptimálnější individuální vzdělávací cestu v rámci jedné vzdělávací instituce.
Při vzniku školy bylo vytvořeno Centrum technického a inovativního vzděláváni (CETIV), které bude vybavené odbornými učebnami, laboratořemi, mechadílnami, elektrodílnami a FABlabem – otevřená digitální dílna. Vše můžou využívat zájemci z řad veřejnosti, firem a organizací. Přínosem nově vzniklé instituce bude efektivní zvýšení kvality studia, nabízené moderní technologie připraví cca 800 žáků pro jejich budoucí život s lepší uplatnitelností na trhu práce.
Škola bude vychovávat samostatné podnikavé odborníky s odvahou měnit svět, bude je vést cestou od dokonale zvládnutého řemesla k vedení vlastní firmy. Každý rok se původní školy řídily ročním plánem aktivit, ve kterém se pokračuje i na SŠP Kyjov. Tento roční plán se vyvíjí, inovuje a v průběhu školního roku mění.
Jako podstatné vnímáme rozvoj podnikavých dovedností. Ve výuce se uplatňuje brainstorming, diskuzní metoda, řešení problémů vlastními nápady, myšlenková mapa, práce s obrazovým materiálem, vedení rozhovorů, skupinová či samostatná práce, probíhají přednášky z řad odborníků čí firem a exkurze s přednáškou. Z aktivit se využívají projektové dny, workshopy, hodinové bloky ve workshopech, vedení žákovských portfolií a vedení výuky žáky. Součástí výchovy k podnikavosti je zapojení studentů do programů Finančně gramotná škola, Rozpočti si to!, dr. Zdědil a pan Zdražil, Inspirace k podnikání, Soutěž s FabLabem, Firemní dny JMK, Třída plná nápadů, Jedlá zahrada.
Originalitou SŠP Kyjov se stane vybudování mikroregionálního podnikatelského inkubátoru při škole. V plánu je i posilování spolupráce se zaměstnavateli Jihomoravského kraje.
Při vzniku školy bylo vytvořeno Centrum technického a inovativního vzděláváni (CETIV), které bude vybavené odbornými učebnami, laboratořemi, mechadílnami, elektrodílnami a FABlabem – otevřená digitální dílna. Vše můžou využívat zájemci z řad veřejnosti, firem a organizací. Přínosem nově vzniklé instituce bude efektivní zvýšení kvality studia, nabízené moderní technologie připraví cca 800 žáků pro jejich budoucí život s lepší uplatnitelností na trhu práce.
Škola bude vychovávat samostatné podnikavé odborníky s odvahou měnit svět, bude je vést cestou od dokonale zvládnutého řemesla k vedení vlastní firmy. Každý rok se původní školy řídily ročním plánem aktivit, ve kterém se pokračuje i na SŠP Kyjov. Tento roční plán se vyvíjí, inovuje a v průběhu školního roku mění.
Jako podstatné vnímáme rozvoj podnikavých dovedností. Ve výuce se uplatňuje brainstorming, diskuzní metoda, řešení problémů vlastními nápady, myšlenková mapa, práce s obrazovým materiálem, vedení rozhovorů, skupinová či samostatná práce, probíhají přednášky z řad odborníků čí firem a exkurze s přednáškou. Z aktivit se využívají projektové dny, workshopy, hodinové bloky ve workshopech, vedení žákovských portfolií a vedení výuky žáky. Součástí výchovy k podnikavosti je zapojení studentů do programů Finančně gramotná škola, Rozpočti si to!, dr. Zdědil a pan Zdražil, Inspirace k podnikání, Soutěž s FabLabem, Firemní dny JMK, Třída plná nápadů, Jedlá zahrada.
Originalitou SŠP Kyjov se stane vybudování mikroregionálního podnikatelského inkubátoru při škole. V plánu je i posilování spolupráce se zaměstnavateli Jihomoravského kraje.
Jaký žákovský miniprojekt jsem se žáky realizovala
- Žákovská firma - Bufet u druháků s cílem naučit se vést podnik a hospodařit s penězi.
- Škola pro udržitelný život - projekt Autoškola lehce jednoduše s cílem základními praktickými úkoly seniorům zopakovat a oživit pravidla silničního provozu.
- Ekoškola - projekt Odpočívárna u skladníka s cílem upevnit vztahy a vzájemné sdílení mezi žáky napříč obory a ročníky. Vybudování útulného odpočinkového místa pro všechny.
- Škola v akci - žákovský miniprojekt s cílem využit již dříve nabytých zkušeností a vědomostí k řešení problémů a umět se přizpůsobit dané situaci.
Co mohu nabídnout zájemcům o výchovu k podnikavosti
- vzájemné sdílení a metodickou podporu mezi P-koordinátory jakéhokoli studia jak v projektové výuce, tak i ve workshopech
- sdílení dobré praxe, kterou uplatňujeme ve výuce i mimo ni
Další inspirace
„Přemýšlejte nad svými pocity.“
Mgr. Jana Pavlů, P-koordinátorka ze ZŠ Miroslav
Dítě na vlastní pohon
Děti potřebují pro svoji vnitřní pohodu pocit, že mají kontrolu nad svým životem.
„Nebojte se ještě víc chybovat.“
Mgr. David Kopeček, P-koordinátor ze Základní školy v Židlochovicích
„Řemeslem se živit nechci, ale vrtání se může hodit“, Eduzín
Reportáž o tom, jak se vlastně dnes učí dílny.