P-koordinátorka
Mgr. Eva Plešová, ředitelka
ZŠ a MŠ Šanov
Cíl aktivity
Podpořit u žáků rozvoj kreativity, sebepoznání a uvědomění si své odvahy při začínání s něčím novým. Posoudit svůj výkon a ocenit výkon jiných.
Cílová skupina
6. třída
Časová dotace
20–30 minut
Rozvíjené podnikavé dovednosti
Kreativita Žák vysvětlí, co je to kreativita, a jak se používá v různém prostředí
Práce s nápadem Žák si cení nápadů ostatních a sám má konstruktivní návrhy.
Silné stránky a efektivita Žák vysvětlí vlastní silné a slabé stránky a to, čím dokáže týmu nejlépe přispět.
Motivace a vytrvalost Žák ve složité situaci volí nejlepší možnou cestu vpřed namísto toho, aby se vzdával.
Mobilizace ostatních Žák se účastní skupinové diskuse a odpovídá na otázky.
Učení se ze zkušeností Žák rozlišuje pozitivní a negativní emoce a adekvátně na ně reaguje.
Pomůcky
Papírová předloha (pomačkaný igelitový sáček se nakopíruje na prázdný list), pastelky, Centropen nebo fix.
Než jsme začali tvořit
Na začátku jsme si se žáky položili několik otázek:
- Jak vnímáte strach?
- Jak lze chápat rčení, že „strach má velké oči“?
- Odkud strach pramení?
- Jak spolu souvisí strach a odvaha?
- Co znamená paralýza strachem?
- Je důležité si uvědomit, že se bojíme věcí, které nevidíme, neznáme nebo jsme je nezkusili.
Samostatná kreativní práce
Žáci na papírovou předlohu s nakopírovaným „stínem“ domalují dle své představivosti konkrétní barevné tvary.
TOP 3
Práce jsme vystavili a vzájemně si svá umělecká díla se zájmem prohlédli.
Žáci vybírali vždy tři podle jejich soudu nejlepší práce. Svůj výběr komentovali, vybrat mohli i svou vlastní práci. V závěru i učitel zvolil svých TOP3. Každý svůj komentář zaměřoval na sledované cíle. Tedy jak kdo kreativně uchopil práci se strachem a co za pocit může jeho umělecké dílo vyvolat v tom druhém. Je zřejmé, že zde jsou kritéria spíše o vnímání než jasně definovanou proměnnou.
Jak to dopadlo
Výtvarná aktivita téma ukotvovala a zároveň přispěla k rozvoji kreativního myšlení. V závěru žáci rozvíjeli schopnost vyjádřit svůj názor, ocenit svůj nápad nebo nápad spolužáka, přijmout pochvalu nebo kritiku. Došlo k uvědomění si strachu jako negativní emoce, která je může potrápit, a že se s podobnou věcí setkávají i ostatní. Brzy se dokázali ponořit do kreativního ticha, které jsme zbytečně nepřerušovali. Žáci v této aktivitě zažili úspěch, protože ani nebylo co pokazit a výsledek je pro různorodost ztvárnění velmi bavil. Ujasnili jsme si pojmy inspirace, nápad, abstraktní a konkrétní.
Materiál a inspirace
„Každému nápadu u nás věnujeme pozornost,“ říká Mgr. Eva Plešová, ZŠ a MŠ Šanov