Zpět

Kódové zprávy ve škole, Gymnázium Boskovice

QR kódy po škole na všechny způsoby a všechny témata.




P-koordinátor

Petr Drahoš, Gymnázium Boskovice

Cíl aktivity

Vymyslet smysluplné využití QR kódů v běžném dnu ve škole.

Cílová skupina

Libovolná třída se základní znalostí ovládání ICT.

Časová dotace

2 – 4 hodiny bez teorie kódování a přenosu informace.

Rozvíjené podnikavé dovednosti

Spolupráce, tvořivost, zhodnocení nápadů.

Pomůcky

Mobilní telefon, tiskárna, internet, papír na tvoření nápadů.

 

Než jsme začali tvořit

Aktivita vychází z teorie informace, kódování. Smyslem je přiblížit žákům využití technologie pro běžné použití, jak si předávat informace offline i online. Bezpečnost komunikace. Jak by se daly kódy využít ve škole, zda vůbec. 
 


Jdeme na to

  • Před vlastní aktivitou seznámíme žáky s kódováním a ukážeme tvorbu QR kódů, jen jeden příklad, např. přihlašování na wifi.
  • Rozdělíme žáky do skupin a necháme je vymýšlet nápady, kde by bylo potřeba sdělit ostatním nějakou informaci.
  • Z nápadů pak vybereme jeden, třeba hlasováním.
 
 

Vybrali jsme „Citáty slavných“.

 
  • Ideálně ve sdíleném prostředí, kde jeden žák nasdílí tabulku (Excel Online, Tabulky online), se vytvoří seznam textů. Lze i na papír, ale stejně se pak musí text přepsat. V případě sdíleného prostředí mohou psát všichni najednou.
  • Sami se pak rozdělí, kdo jaký text převede na QR.
  • QR vytiskneme, rozstříháme (tiskli jsme více kódů na jeden papír) a o přestávce roznesli po škole.

 


Co se nám podařilo

Podařilo se nám najít spoustu nápadů, které by se daly ve škole použít.

Museli jsme najít místo, kde by mohly QR kódy být a museli jsme se domluvit s vedením školy, že nebudou vadit „olepené“ chodby a učebny. Nakonec jsme dávali QR kódy na nástěnky ve třídách.

Museli jsme při zpětném vyhodnocení najít způsob, jak udělat kódy odolné proti poškození. Jestli je má smysl laminovat. To bychom asi udělali jen v případě, že by byly kódy mimo budovu.

Později nás napadlo, že by to mohla být i soutěž. Možná jsme potřebovali více času na promyšlení variant.
 
 

Variace

Použít QR kódy v rámci témat jako jsou únikové hry, zajímavosti o škole („Víte, že …“), učení slovíček, propojení s webem – ankety, hlasování, podněty,  motivační citáty.

Dá se takto připravit „procházka“ školou pro ostatní žáky, v našem případě pro druhou polovinu třídy. Případně hledání všech kódů a poskládání nějakého „puzzle“.
 


Dobrá rada

Upozorněte žáky na bezpečnost, hlavně placení QR kódy, otevírání neznámých odkazů na webu. 
 

Další materiály