Při navrhování aktivity podporující rozvoj podnikavých dovedností je užitečné mít na paměti čtyři hlavní zdroje motivace, s jejichž pomocí zapojíte žáky. Pokud si budou bezpečně jisti tím, co dělají, proč to dělají a co jim to přinese, pak mohou do budoucna lépe vyhodnocovat, jaké zdroje pro naplnění svých vizí a nápadů potřebují mobilizovat.
R – Vztahovost (Relatedness)
Touha být propojený s ostatními. Pokud mají žáci rádi sociální interakci, dokážete je vytvořením příležitostí pro vztahy zapojit do navrhované aktivity.
A – Autonomie (Autonomy)
Může být vnímána jako svoboda přijímat rozhodnutí. Pokud žákům poskytnete určitou autonomii, budou mít pocit, že mají alespoň nějakou kontrolu nad tím, co dělají, a proces učení bude úspěšnější.
M – Mistrovství (Mastery)
Proces zdokonalování dovedností v určité aktivitě, její mistrovské zvládnutí. Pro žáky je důležité, aby cítili, že se jejich dovednosti zlepšují úměrně náročnosti aktivity.
P – Účel (Purpose)
Může být vnímán jako potřeba, aby naše akce měly význam. Vytváření hodnoty pro sebe i ostatní je velká motivace. Může být vhodné žákům umožnit zaměřit se na druh hodnoty, která má podle nich smysl, a nezaměřovat se příliš úzce.
Položte si následující otázky a ověřte si, zda vaše studijní aktivita zahrnuje prvky motivace, které podporují zapojení žáků:
1. Vztahovost
- Podporuje vaše aktivita pocit vztahovosti a propojenosti mezi žáky, případně mezi žáky a externími zainteresovanými stranami?
- Jak vaše aktivita návrhu umožňuje žákům navázat vztah s ostatními, tzn. spolužáky, pedagogem nebo s lidmi, pro které chtějí vytvořit hodnotu?
- Je vzdělávací aktivita zorganizována do týmů?
- Jaké kanály a prostory mají k dispozici pro interakci? Existují různé role?
2. Autonomie
- Budou se žáci cítit autonomně?
- Jaká rozhodnutí budou muset přijmout?
- Můžou se rozhodnout, jak se představí ostatním?
- Můžou si vybrat vlastní výzvu?
3. Mistrovství
- Jaký prostor nebo čas mají žáci na procvičování a praxi?
- Jak jim chcete nabídnout bezpečné prostředí, kde mohou experimentovat a neuspět bez rizika?
- Jak vyhodnotíte postup a uznáte mistrovství?
4. Účel
- Mohou si žáci navzájem pomáhat výměnou zkušeností a učení?
- Budete podporovat učení mezi vrstevníky?
- Budou se navržené výzvy týkat konkrétních skupin lidí ve společnosti?
- Budou vaši žáci řešit globální problémy, které zlepšují společnost nebo životní prostředí?
Zdroj
Převzato a přeloženo z anglického originálu
EntreComp Playbook - Publications Office of the EU
Naše tipy
V záložce Materiály v oblasti
Metodiky do výuky najdete pro své žáky aktivity podporující téma hledání zdrojů a jejich mobilizaci na různých úrovních.
O svých zkušenostech v oblasti motivace žáků píše ve svých článcích inspirativní pedagog Pavel Bobek. Mimo jiné člen hnutí
Otevřeno.
Motivace žáků na pokračování