Vyzvěte žáky, aby si poznačili vše, co si v následujícím měsíci koupí pro osobní potřebu, nikoli pro rodinu. Požádejte je, aby celý měsíc sledovali nejen své výdaje, ale i „příjmy“ (kapesné od rodičů, prarodičů, výdělky atd.). Po měsíci je nechte porovnat své příjmy a výdaje. Požádejte je, aby si stanovili dlouhodobý cíl (nákup nového smartphonu, výlet snů).
Nechte je projít si výdaje a snížit je o 10 %, aby mohli „začít šetřit peníze na svůj vysněný produkt“. Budou si muset stanovit priority a myslet na to, jaké jsou jejich potřeby a přání.
Požádejte je, aby tuto aktivitu zopakovali o měsíc později. Zamyslete se nad touto zkušeností a prodiskutujte s nimi rady úspěšných lidí:
„Nikdy neutrácejte veškerý příjem, vždy z něj uspořte alespoň 10 %.“
Dvakrát si rozmysli, než začneš utrácet
Zeptejte se žáků, co si koupili minulý měsíc oni a co jejich rodiče. Rozdělte je do skupin a požádejte je, aby si sepsali položky na papír. Diskutujte s nimi o možných změnách v seznamu položek. Které věci kupovat nemuseli?
Tipy pro snadný finanční život
Neřesti Přání Potřeby
Neřesti představují riziko Přání jsou neomezená Potřeby jsou omezené
Vyhýbejte se jim Redukujte je Utrácejte
Dvakrát si rozmysli, než začneš utrácet.
500 Kč na oslavu
Rozdělte žáky do skupin (po dvou až čtyřech). Požádejte je, aby navrhli nákup v hodnotě 500 Kč na přípravu narozeninové párty pro pozvané přátele. Aby zjistili cenu jednotlivých položek, mohou hledat na internetu nebo použít letáky některých obchodů (které pro ně můžete předem připravit).
Žáci si nejprve ve skupinách zapíší, co na večírek chtějí zakoupit (jídlo, pití, dekorace…). Vytvoří seznam všech položek a ke každé připíšou cenu. S celkovou hodnotou nákupu se pak se musí vejít do 500 Kč, takže si pravděpodobně budou muset stanovit priority a dojít ve skupině společně k určitým kompromisům.
Na konci aktivity mohou žáci své návrhy nákupů prezentovat před třídou a porovnat své výstupy. Požádejte je, aby si navzájem poskytli zpětnou vazbu.
Moje první dovolená
Požádejte žáky, aby si naplánovali vlastní dovolenou. Nejprve si stanoví očekávání ohledně dovolené. Poté jim sdělte maximální rozpočet, který mohou utratit. Žáci budou muset vymyslet, jak se na dovolenou dostanou, zařídit si ubytování a vymyslet, jakým aktivitám se na místě určení budou chtít věnovat.
Tuto aktivitu navrhl program
Youth Start
Zdroj
Převzato a přeloženo z anglického originálu
Materiály a inspirace