5 dílčích kompetencí v oblasti
NÁPADY A PŘÍLEŽITOSTI
Obsahový okruh rozvíjí vidění a vyhledávání potřeb, dílčích problémů, příležitostí a výzev, propojuje je a vytváří nové příležitosti pro nové hodnoty (kulturní, sociální, finanční). Podporuje kreativitu, tvořivost, vizualizaci scénářů, vyhodnocování nápadů, etiku a udržitelnost záměrů.
Vidění a vyhledávání příležitostí
Naučte své žáky používat svou fantazii, vidět příležitosti, hledat problémy a proměnit je ve výzvu, jak z nich tvořit hodnoty. Rozhlížejte se kolem sebe a začněte u každodenních maličkostí. Žáci ať rozkrývají potřeby spolužáků, prostředí školy i místa, kde žijí.
Tvořivost – kreativita
Nechte žákům prostor zvídavě nahlížet na problémy, které mají více řešení. Podpořte je v umění rozvíjet kreativní nálady v týmu, popsat je nebo vizuálně vyjádřit. Poznávat inovativní přístupy a experimentovat s nimi.
Vize
Ukažte žákům cestu, jak při práci směřovat ke své vizi budoucnosti. Vnímat ji jako nezbytný krok pro přetvoření nápadů v reálné akce. Potřebují v tom jednoduše vidět smysl. Jen tak se cílevědomě a zodpovědně rozhodnou o svém dalším vzdělávání a budoucí profesi, s ohledem na své potřeby.
Zhodnocení nápadů
Každý nápad se cení a za každým nápadem může být pro žáka určitá hodnota. Nechte ho uvést, jakou hodnotu může mít i pro ostatní, posoudit přínos navržených aktivit z různých úhlů pohledu. Hledejte příklady dobré praxe vytvořené organizacemi, firmami, komunitou.
Etické a udržitelné myšlení
Rozlište a pojmenujte hodnoty pro sebe i pro společnost. Veďte žáky k uvědomění, za co by měli být zodpovědní. Nechte je vyhodnotit následky a dopady příležitostí a činů na cílovou komunitu, trh, společnost a životní prostředí.
Dílčí kompetence rozpracované v rámci základní, střední, pokročilé a expertní úrovně můžete nalézt ve
Vývojovém kontinuu klíčové kompetence k podnikavosti (2020)
Doporučené nástroje a aktivity pro rozvoj podnikavých dovedností NÁPADY A PŘÍLEŽITOSTI
- badatelsky orientovaná výuka
- odborníci z praxe (mentoři)
- projekty a projektové dny
- stínování ve firmách a organizacích
- exkurze
- aktivita z učitele na žáka, např. žáci učí žáky
- soutěže
- spolupráce s komunitou a místní samosprávou
- spolupráce ZŠ a SŠ
- odborné a zájmové kroužky mezi ZŠ a SŠ (spolupráce)
- portfolia žáků, mj. s vlastními podnikatelskými nápady
- práce se silnými a slabými stránkami
- práce s nápadem (generování, Design Thinking)
- brainwriting, brainstorming – „každý nápad se cení, může se vyzkoušet“
- sociální a environmentální projekty
- mapování
- E-U-R třífázový model učení – vím, chci vědět, dozvěděl jsem se
- kladení otázek, které podporují myšlení a učení
- individuální a individualizované formy výuky