5 dílčích kompetencí v oblasti
DO AKCE
Obsahový okruh rozvíjí přebírání iniciativy, plánování, management, vyrovnávání se s nejistotou, nejednoznačností a rizikem, spolupráci s ostatními a učení se skrze zkušenost.
Učení se skrze zkušenost
Reflektujte, reflektujte, reflektujte. Učte žáky se učit. Učte je učit se ze zkušeností a zkušenosti předávat ostatním. Nechávejte žákům dostatek prostoru pro získání zkušeností. Podporujte v žácích schopnost sebereflexe i kritického přijímání cizích názorů.
Spolupráce s ostatními
Dejte žákům co nejvíce příležitostí ke spolupráci a zkoušení si různých rolí v týmu. Nechte žáka vysvětlovat svoje postoje, obhajovat svoje názory i nápady a respektovat názory ostatních. Podle svých silných stránek ať přebere roli v týmu a pracuje samostatně nebo jako součást týmu.
Plánování a řízení = žák si plánuje práci
Ukažte žákům, jak si vytyčovat krátkodobé a dlouhodobé cíle, určovat si priority, stanovovat akční plány a přizpůsobovat se nepředvídatelným změnám. Žák je shopem zhodnotit své know-how a nebojí se chyb, protože se z nich poučí. Dokáže se přizpůsobit měnícím se okolnostem.
Přebírání iniciativy = žák je sám od sebe aktivní
Zorganizujte se žáky jednoduchou akci. Plánujte a formulujte dílčí cíle. Nechte žáky při realizaci jednoduchých úkolů až po velké projekty přebírat zodpovědnost za jejich rozhodování a plnění. Nechť žáci uvádí do pohybu procesy, které vytváří hodnotu.
Vyrovnávání se s nejistotou, nejednoznačností a rizikem
Podpořte žáky v chuti zkoušet nové věci, nebát se chyb a s chybou pracovat, při řešení problémů vycházet z vlastních zkušeností a snažit se rozeznat riziko přijatelné od nepřijatelného. Riziko neúspěchu se žáci snaží eliminovat testováním nápadů i protopytů nebo zapojením dalších členů týmu.
Dílčí kompetence rozpracované v rámci základní, střední, pokročilé a expertní úrovně můžete nalézt ve
Vývojovém kontinuu klíčové kompetence k podnikavosti (2020)
Doporučené nástroje a aktivity pro rozvoj podnikavých dovedností DO AKCE
- týmové projekty
- žákovské miniprojekty (krátkodobé, dlouhodobé)
- žákovské soutěže (realizační/projektová etapa)
- prezentace vlastních projektů, nápadů
- žákovské konference
- žákovské firmy
- odborné praxe, stáže ve firmách, včetně zahraničních
- profesionál ve škole, přirozený průnik školního a pracovního světa – viz koncept profík dne
- exkurze s praktickými činnostmi žáků
- školní výlety organizované žáky
- aktivity připravované žáky SŠ pro žáky ZŠ
- dny otevřených dveří – žáci jsou (spolu)organizátory
- metodické dny firem
- tematické dny a týdny
- žáky připravené školní časopisy, jarmarky, besídky, výstavy, žákovské bazary (burzy, blešáky), zahradní slavnosti
- organizace zájmových kroužků pro veřejnost, např. šití (spojení školy a komunity) aj.
- sportovní turnaje pro rodiče, turistický pochod, cyklistické vyjížďky, dílny pro rodiče a děti...
- podpora aktivit žákovského parlamentu
- rozšíření badatelsky orientované výuky o krok Do akce!
- nabídka účasti v dobrovolných veřejně prospěšných projektech, tzv. dobrovolnictví
- vlastní celoroční třídní projekty
- projekty založené na meziročníkové spolupráci žáků