Zpět
Vision Board - Nástěnka vizí
Podpořte své žáky v utváření budoucnosti, která bude podle jejich představ.
Rozvíjené podnikavé dovednosti
Práce s nápadem, kreativita, hledání souvislostí a propojování témat, práce se zdroji.
Příprava tvorby nástěnky vizí
Zeptejte se žáků na tyto otázky
- Jak chceš, aby vypadal tvůj život ve 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 letech?
Případně můžete pracovat s variantou zaměřenou na blízkou budoucnost.
- Jak chceš, aby vypadal tvůj život za 2 roky?
- Jaké lidi chceš mít ve své okolí?
- V čem jsi ty sám/a jedinečný/á a výjimečný/á?
- Jaké máš sny a přání? Čeho chceš dosáhnout?
- Co chceš změnit ve svém bezprostředním okolí?
- Co chceš změnit ve světe, ve kterém žiješ?
- Co bys chtěl/a, aby o tobě lidé říkali? Co by tě mělo vystihovat?
Tvorba nástěnky vizí
Přichází kreativní část, kdy na základě odpovědí žáci vytvářejí každý svou vlastní nástěnku vizí z obrázků vystřižených z časopisů. Nejde jen o obrázky, ale také slovní spojení, která posilují vize a představy. Výstřižky z časopisů žáci nalepí na velký kus papíru. Nástěnku vizí si mohou vytvořit také v digitální podobě např. v nástroji Canva nebo Jamboard.
Cesta k cíli
Vytvořením nástěnky vizí práce nekončí. Nástěnka vizí by měla být na očích, aby dotyčnému připomínala jeho sny a cíle. Abychom napomohli žákům jejich sny uskutečnit, je dobré nasměrovat je na jednotlivé kroky, které je potřeba udělat. Můžete žáky např. vyzvat k tomu, aby si napsali seznam kroků, které jsou podmínkou k dosažení jednotlivých snů a přání z jejich nástěnky vizí. Proč je dobré si cíle a přání zapisovat? Studie dokazují, že lidé, kteří si zapisují své cíle, mají o 42 % větší šanci tyto cíle dosáhnout (1).
Navíc, když si zapisujeme, čeho chceme v životě dosáhnout, redukujeme tím stres, zvyšujeme motivaci a máme větší šanci, že se cíle splní nad naše očekávání.
Navíc, když si zapisujeme, čeho chceme v životě dosáhnout, redukujeme tím stres, zvyšujeme motivaci a máme větší šanci, že se cíle splní nad naše očekávání.
Typ pro žáky, kteří stojí před kariérní volbou
Nástěnka snů může být skvělým krokem k tomu, aby se žáci zamysleli nad tím, co chtějí od života v budoucnosti. V době, kdy si žáci vybírají, kam na střední, na vysokou či jaké povolání zvolit, je práce s vizí velmi důležitá. Pokud budete pracovat s pevným časovým ohraničením např. vize mého života za 10 let, tak nenápadně směrujete žáky k tomu, aby se zamysleli právě nad kariérní volbou.
Po zhotovení nástěnky vizí můžete vyzvat žáky k tomu, aby napsali svůj životopis – nikoliv však na jejich aktuální životní situaci, ale na život, který by chtěli žít za 10 let. Jaké budou potřebovat vzdělání? Jakou budou potřebovat kvalifikaci? Jaké schopnosti a předpoklady budou potřebovat pro život jejich snů? Co chtějí mít napsáno v kolonce Dobrovolnická činnost? Jakým zájmům a koníčkům se chtějí věnovat? Kromě nácviku praktické dovednosti, jak psát životopis, se žáci zamyslí nad tím, co je potřeba udělat pro budoucnost, kterou si vysnili. Vytvoříte jim tak skvělé podmínky k tomu, aby převzali iniciativu a zamysleli se nad konkrétními kroky, které by měli udělat tady a teď, v momentě, kdy si vybírají profesní zaměření, střední školu, případně vysokou školu.
Shrnutí
Pomocí nástěnky vizí můžete podpořit nejen vizualizaci představ, následně můžete s žáky rozvíjet kompetence potřebné k uskutečnění cílů. Práce s nástěnkou vizí se hodí pro různé věkové kategorie a lze s ní pracovat v různých předmětech. Navíc žáci ocení kreativní činnosti při sestavování nástěnky vizí. Možná za deset let budou děkovat zrovna vám, že jste to byli vy, kdo je přivedl k vizualizaci a seznámil je s nástěnkou vizí, která je základem jejich úspěchu.
Zdroj
Převzato a přeloženo z
(1) https://scholar.dominican.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1265&context=news-releases
Příklad z praxe
Co bys rád změnil ve svém okolí? ZŠ MiroslavDalší materiály
Projektový den - využití LCA v environmentální výchově, SPŠ Boskovice
Najdete tu podrobnou metodiku celého projektového dne.
GRANTER – Grow and eat together! ZŠ Židlochovice
Společně růst a jíst!
Jak trénovat paměť?
„Jsme země Komenského, měli bychom být někde úplně jinde,“ říká Libor Činka.
Outdoorový robot Ječov, SPŠ Jedovnice
S robotem do terénu i na soutěž.