Zpět
Mgr. Jana Pavlů, www.zsmiroslav.cz
mail: pavluj@zsmiroslav.cz
Kreativní vyvození písmene V, ZŠ Miroslav
Podpořte kreativitu prvňáčků při učení se nového písmene.
Cíl aktivity
Cílem bylo naučit se danou hlásku a písmeno, využívat jej v textu, tvořit s ním slova, která na toto písmeno začínají nebo končí, může být i uprostřed slova.
Cílová skupina
1. ročník ZŠČasová dotace
1 vyučovací hodinaRozvíjené podnikavé dovednosti
Kreativita, spolupráce, hledání různých řešení.Pomůcky
ROTO abeceda, nastříhaná písmenka abecedy, psací tabulka, mouka, kaštany, pěnové kostičky, modelína, podložka
Než jsme začali tvořit
Potřeba naučit se nové písmeno abecedy je pro děti zřejmá. Povídáme si o novém písmenku a postupně se s ním seznamujeme a hledáme ho kolem sebe. Vyvození nového písmene je vždy spojeno s říkankou, v níž se dané písmenko často objevuje.
Jdeme na to
Pomocí stavebnice ROTO si žáci sestaví z jednotlivých dílků, šroubů a matic dané písmeno a vysloví hlásku. Hláska označuje určité slovo – předmět z běžného života. Pátráme po předmětech ve třídě nebo v blízkém okolí, které začínají na dané písmeno. Napíšeme si písmeno na psací tabulku, správný tvar písmenka si prstem obtáhneme ve slabikáři, v mouce, vymodelujeme ze součástek rotoabecedy, poskládáme z kostiček a z kaštánků, vyhledáváme v nastříhané abecedě, vytvoříme z provázku a poskládáme z dětí na podlaze. Přemýšlíme, jakou věc nám toto písmenko připomíná.
Co se nám podařilo
Využíváme mezipředmětové vztahy – ptáme se, který strom, rostlina, zvíře začíná na dané písmeno, kolik součástek ze stavebnice jsme museli využít k montáži daného písmenka, kolik slov jsme vytvořili, čteme slova ze slabikáře, barevně zvýrazňujeme nové písmeno. Děti samy vymýšlí aktivity, které je zrovna u dané činnosti napadají. Hledají spojitost se jmény a příjmením žáků ve třídě, s Vánocemi, se školními potřebami, pojmenovávají své plyšáky jmény, která začínají na nové písmeno. Vymýšlely si přezdívky podle toho, co koho charakterizuje opět na písmeno „V“: větroplach, veterán, valibuk, vymýšleč a další. Nejvíc dalo dětem zabrat vytvořit alespoň krátké věty ze slov, která začínají na písmeno „V“, ale bavilo je to.
Dobrá rada
Je dobré pracovat v pohodové atmosféře, žáci musí být s pedagogem sehraní, musí mu plně důvěřovat a nebát se říkat nahlas své názory, diskutovat o nápadech. Pedagog musí své žáky podporovat a umět je správně motivovat, musí jim umět naslouchat a nesmí si prosazovat jen své názory. Není třeba se bát moderních technologií, mnohé z dětí jsou šikovnější, než si dokážeme představit.
Podněty pro další reflexi
Písmeno „V“ v jiné poloze připomíná znaménko na porovnávání čísel. Na písmeno „V“ začínají vyjmenovaná slova. Vymýšlení vět, v nichž každé slovo začíná na dané písmeno a věty mohou být i o 5 a více slovech, což je náročné a je třeba to trénovat. Děti se mohou zamýšlet nad vlastnostmi kladnými a zápornými, které začínají na písmeno „V“, mohou tvořit podstatná jména a slovesa – základní skladební dvojice. Jak by se dalo písmeno „V“ využít v architektuře – co by se z něj dalo postavit za stavbu. Dekorování písmena „V“ jako v pohádkových knížkách, kde první písmeno na začátku věty bývá odlišné od ostatních /Výtvarná výchova/.
Variace
Po koberci lze rozházet různá písmena a vyhledávat v nich jen to nové písmenko, napsat různá písmena na tabuli a ve dvojicích soutěžit, kdo jako první plácne správné písmenko, což je vhodné i na opakování písmen na začátku, uprostřed a na konci slov, skládat písmenka z provázků, špejlí, z kamínků, dřívek, větviček, korálků atd.
Zdroj
Mgr. Jana Pavlů, www.zsmiroslav.czmail: pavluj@zsmiroslav.cz
Další materiály
Tišnovská šifra, Gymnázium Tišnov
Stačí naskenovat kód a zase jsem o něco chytřejší.
Na potápěče, ZŠ Bukovany
Jak si ve spolupráci s ostaními na jeden nádech osvojit určování i/y.
DO AKCE Plánování a řízení
Ukažte žákům, jak si vytyčovat krátkodobé a dlouhodobé cíle.
ZDROJE Mobilizace zdrojů
Hledejte se žáky zdroje, které potřebují k realizaci úkolů.