13:00–16:00
Na přípravě rohlíků a pomazánky se podílela celá třída, všichni přiložili postupně ruku k dílu, zjistili, jak pracná je domácí výroba potravin a kolik zabere času. V průběhu tvořili hlasovací lístky pro svou rodinu. Dospělí členové týmu na vše jenom dohlíželi.
16:00–17:15
Mňampárty může začít. Děti návštěvníkům povídají o tom, co jsme od začátku projektu zažili a ukazují, co vše jsme vytvořili - děti i dospělí členové týmu. Vysvětlují, jak bude párty probíhat a jak se bude hlasovat. Chystáme pití a sýry na ochutnávku, krájíme rohlíky a mažeme pomazánkou. Děti rozdávají hlasovací lístky rodinným příslušníkům, předávají kuchařky a řeřicháčky maminkám. Ochutnávka a volná zábava může začít. Účastníci si prohlížejí vytvořené mapy a kalendáře, sledují nachystané prezentace snímků. Nakonec všichni přítomní bodujeme připravené pokrmy. Vyhodnocení, předání diplomů a cen pak proběhlo v družině v následujících dnech.
Co se nám povedlo
Sezónní kalendář, ovocnozeleninová planeta - mapa dovozu ovoce a zeleniny, dobrůtky pro maminku, kuchařka jako dárek ke Dni matek, květináčky s vypěstovanými bylinkami, pozvánka na Mňampárty, hlasovací lístky, péct rohlíky a vyrobit pomazánku.
Zorganizovat Mňampárty, prezentovat informace paralelní třídě, prezentovat fotografie a film o pečení rohlíků, zpracovat informace o projektu na fb školy.
Co jsme se naučili
Abychom zjistili, co žáci při práci na projektu nejvíce zaujalo, namalovali o tom obrázky. Přemýšleli a bodovali, co jim nejvíce chutnalo na Mňampárty. Zjistili, že věci vyrobené doma z českých surovin jim chutnají. Více přemýšlejí o tom, co s rodiči nakupují.
Učit se dá i jinou formou než "ve školní lavici".
Žáci se naučili přijmout dílčí neúspěch při práci, snažili se hledat jiné řešení. Máme přirovnání k nepovedenému obrázku: při malování obrázku se něco nepovede podle představ, vytvořím z toho něco jiného, co se mi nakonec líbí víc.
Slovo paní učitelky
Více než výhra v soutěži (hodnocení na podnikavém dni) bylo pro děti samotné prožití konkrétních činností (pečení rohlíků).
Nikdo při práci neřešil, zda vyhrají. Na rozdíl od některých rodičů – medailová maminka se divila, že nevyhrály rohlíky od dětí, „že by si to zasloužily“.
Děti nepotřebují vyhrávat, to jim podsouváme a směrujeme je k tomu my dospělí. Diskuze rodičů s učitelkou snad otevřela alespoň některým oči, něco se tedy naučili i dospělí, nejen děti.
Zapojte do činností během projektu nejen děti z týmu, ale umožněte spolupracovat všem, kteří o konkrétní aktivitu projeví zájem.
Děti v mladším školním věku spolehlivě motivuje, když se mohou s výsledky své práce pochlubit rodičům.
Zařaďte do projektu pro děti neobvyklé aktivity, do kterých se mohou zapojit, např. ochutnání syrovátky, pohlazení čerstvě narozeného kůzlete, pečení rohlíků.
Oblast ZMĚNY KLIMATU
V rámci zpracovávání mapy dovozu ovoce a zeleniny si žáci uvědomili, že spousta produktů, které se mohou vypěstovat u nás, se zbytečně dováží z celého světa primárně leteckou dopravou, která je nejméně šetrná k životnímu prostředí. Jeden ze členů týmu sám zjistil a popsal ostatním, jak se z letadla vypouští přebytečné palivo před přistáním. Dle ohlasu rodičů děti teď v obchodě zjišťují, odkud potraviny pocházejí. Pokud nepocházejí z ČR, odmítají je koupit, při výběru dávají přednost českým potravinám. Dokonce jedna dívka odmítla bonbón s citronovou příchutí s odůvodněním: "to já nemůžu, protože citrón u nás neroste" :-)
Ekologické hledisko
Míra pozitivního vlivu na životní prostředí a náročnost na zdroje
Poprosili jsme rodinné příslušníky žáků, aby si přinesli vlastní nádobí (talířky, skleničky - ne plastové), aby nevznikal zbytečný odpad.
Recyklovali jsme
- při pěstování bylin jsme použili kelímky např. od jogurtů,
- při tvoření mapy dovážených potravin karton z krabice od tabule,
- obrázky ovoce a zeleniny z letáků, aby si děti uvědomily, že spoustu věcí mohou ještě využít, než je definitivně vyhodí,
- hlína ze školní zahrady, aby se zamyslely, než vyrazí nakupovat, že lze např. hlínu získat jinde než v obchodě.
Na Mňampárty se všichni dopravili pěšky, kolmo nebo na koloběžkách, abychom eliminovali uhlíkovou stopu.
V rámci Mňampárty jsme vyhlásili soutěž o nejchutnější mňamku vyrobenou z potravin produkovaných v ČR. Po vyhodnocení hlasování všech účastníků a zkontrolování použitých surovin jsme diskvalifikovali jídla, která tuto podmínku nesplňovala.
Přichystali jsme ochutnávku domácích sýrů z navštívené farmy, abychom rodiče nalákali ke koupi lokálních výrobků.
Použité a doporučené zdroje
Videa