Zpět

Jak zorganizovat skupinovou diskusi a nerozeštvat celou třídu?

Dávejte žákům prostor vyjádřit to, co si myslí.

Chcete umět lépe řídit skupinové diskuse ve třídě? Nejsou vaši žáci zvyklí na to, aby vyjadřovali svůj vlastní názor? Aby se ze skupinové diskuse nestala katastrofa, doporučujeme vymezit pravidla.
 

Pravidla do skupinových diskusí přináší

  • povzbuzení – všichni žáci se mohou zapojit
  • zamezují hádkám
  • přináší lepší hospodaření s časem


Firemní diskuse, schůzky a setkání mívají svá specifická pravidla. Každá organizace má svůj styl. Zde je pár tipů, jak si zjednodušit a užít diskuse ve třídě.


Zlatá pravidla

Pro začátek nemusíte vymýšlet nic složitého.
Stačí tato dvě zlatá pravidla
  • Věnujme veškerou pozornost tomu, kdo mluví.
  • Respektujme názory ostatních, i když se liší od těch našich.

Tato dvě pravidla napište ve třídě na viditelné místo a během diskuse se na ně můžete kdykoliv odkázat. Postupem času můžete diskuse zařazovat pravidelně, vždy se můžete odkazovat na pravidla a také s třídou přidat další body.
Proč potřebujeme k úspěšné debatě pravidla?
Měla by nám umožnit vést organizovanou diskusi, neranit ničí city, naučit se vzájemně respektovat názory ostatních a uvědomit si, že sdílením názorů s ostatními obohacujeme sami sebe.


Jak uspořádat a vést diskusi?

Všichni vidí na všechno
Zapomeňte na klasické rozdělení třídy žáků v lavicích. Všichni na sebe potřebují vidět. Sedněte si do kruhu nebo podél stolu. Pokud můžete, doporučuji změnit prostředí. Možná máte ve škole studovnu, kde se žáci budou cítit svobodněji, nebo třeba školní zahradu, kde můžete sedět v kruhu.
Zvolte si moderátora diskuse
Moderátor diskuse předá slovo ostatním, když na ně přijde řada nebo se přihlásí o slovo. V případě, že pořádáte diskuse pravidelně, dbejte na to, aby se role moderátora střídala.
Použijte kruh
Jeden za druhým se můžete střídat v kruhu a předávat si slovo, když na vás přijde řada. Když jste na řadě a nechcete mluvit, stačí říct: „další“. Diskusi v kruhu můžete opakovat napříč skupinou tolikrát, kolikrát je to nutné.
Použijte žetony
Na začátku diskuse dáte každému pět žetonů (kus papíru, knoflíky, figurky z kinder vajíčka, kolíčky…). Pokaždé, když někdo domluví, odevzdá žeton. Ten, kdo nemá žádný žeton, už nemůže mluvit.
Použijte mikrofon
Můžete použít plyšového tygříka (zajímavý předmět, maskota diskusí) a předávat si ho jako pomyslný mikrofon. Jakýkoliv předmět, který může nahradit mikrofon, bude fajn pro usměrnění diskuse.


Co když si budou skákat do řeči?

Když zavedete pravidla, použijete mikrofon a určíte moderátora, pak je tento scénář nepravděpodobný. Některé z diskusí mohou být emotivní, počítejte s tím. Zkuste si představit, jaká mohou nést rizika a jak jim můžete zabránit.


Co když se nezapojí každý?

Napoprvé se opravdu nezapojí každý. Vytvářením důvěrného prostředí, které má jasná pravidla, postupně docílíte toho, že se žáci budou v diskusích cítit dobře a více se začnou projevovat i nesmělí žáci, kteří mají obavy z vyjadřování vlastních myšlenek v kolektivu. Můžete vytvořit menší diskusní kruhy a záměrně vedle sebe posadit méně mluvné žáky, kteří se nebudou cítit vyšachovaní žáky, pro které je diskuse naprosto přirozená.


Co když první diskuse dopadne debaklem?

Nebojte se toho. I mistrně vedená předvoledbní diskuse může dopadnout debaklem. Berte to jako skvělý podnět k tomu, aby si třída sama uvědomila, co může každý na diskusi změnit. Jaká pravidla můžete změnit? Co nového jste se na debaklu naučili? Nepodcenili jste náhodou rozestavění třídy? Když jsou lavice v řadě a diskutující si nevídí do očí, je opravdu velmi těžké vést dobře organizovanou diskusi.


Další užitečné tipy

  • Udržujte oční kontakt, buďte otočeni k osobě, která mluví.
  • Čas od času shrněte, co říkají ostatní.
  • Když nerozumíte nějakému komentáři, požádejte o vysvětlení.
  • Máte-li pocit, že jste nebyli pochopeni, požádejte někoho ze skupiny, aby váš příspěvek shrnul. Je dobré doptávat se.


Proč se do debat/diskusí pouštět?

Inu, bez civilizované diskuse to prostě někdy nejde. Naučíme-li žáky vyjádřit svůj vlastní názor a respekovat názory ostatních, podpoříme tím lepší občanskou společnost. Schopnost debatovat a vést diskusi se žákům bude hodit i v rovině osobní, rodinné, sociální, obchodní.

Autorka textu: Pavlína Olšáková


Zdroj

GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2017]. ISBN 978-80-906082-6-9.


 

Další materiály